Hem Info Historik Bilder Downloads Gästbok Träffar Länkar

# Början, Lackering, Diverse, Diverse träffar, Efterarbeten

Renovering av växellåda
Efter den första provturen kunde jag konstatera att de 50 år gamla packboxarna i
växellådan helt hade tappat sin elastiska förmåga. Det läckte ut olja från alla 4

utgående axlar. Att det läckte vid huvudaxeln innebar ju att lamellerna slirade,
vilket gjorde beslutet enkelt att ta. Växellådan var helt klart i behov av en
mindre renovering. Jag hade en extra växellåda låg som jag började att
skruva isär.

Allt gick bra och var "frid och fröjd" ända tills de inre medbringarna till
drivknutarna skulle demonteras. Där högg jag bokstavligen i sten. De sitter på var sin axelkona med kil på differentialhuset. Jag svarvade en egen avdragare och prövade med alla tänkbara knep, (Värme, hugg och slag) men det enda resultatet var att gängorna på avdragaren släppte. Medbringarna "satt verkligen som berget" Jag gick således "bet" och fick kika runt efter någon som hade bättre grejor. Clas-Uno LarssonHallsbergs smide tog sig an problemet.


Efter ca 1,5 timmes joxande med värme, huggmejslar, avdragare och kilar, fick medbringarna till slut ge med sig. 750:- kostade kalaset, men det var det naturligtvis värt.

Här nedan visas några bilder över ihopmonteringen och arbetet med lådan.

vaxel1s.jpg (41266 bytes) vaxel2s.jpg (35720 bytes) vaxel3s.jpg (37434 bytes) vaxel4s.jpg (38930 bytes)

vaxel5s.jpg (42063 bytes) vaxel6s.jpg (41564 bytes)

Kromrenoveringen
I mitten av maj 2006 lämnade jag in båda stötfångarna och grillen för omkromning. Ulf "UFFE" Nyström på Bålsta metallsliperi åtog sig mödan att försöka få ordning på de relativt av tidens tand ansatta ytorna. Det visade sig bli ett ganska omfattande arbete med avkromning, reparation, slipning, polering, 3 lager koppar, polering samt slutligen nickel och krom. Med alla momenten har man förståelse för att det tar tid och "Tid = pengar". Att lösa ut grejorna kostade en slant, t.o.m. mer än vad lackeringen gick till. Resultatet blev dock otroligt imponerande så man får se det som en investering.

Den 21 oktober, ca 5 månader efter att jag lämnade grejorna på "Backmans" i Eskilstuna, var jag och Ann-Marie uppe till Bålsta och hämtade dom. Väl hemkomna la jag ut alla 12 delarna ut på golvet hemma i arbetsrummet.


Resultatet är minst sagt "Bländande" eller vad tycker ni?

krom5s.jpg (36238 bytes)
krom4s.jpg (37024 bytes) krom3s.jpg (37416 bytes) krom2s.jpg (36803 bytes)

krom1s.jpg (37441 bytes)

Lackförsegling med Ditec 2006-10-27--28

ditec1s.jpg (42495 bytes) ditec2s.jpg (40107 bytes) ditec3s.jpg (39195 bytes) ditec4s.jpg (39467 bytes)

ditec5s.jpg (38004 bytes) ditec6s.jpg (28604 bytes) ditec7s.jpg (40605 bytes) ditec8s.jpg (42456 bytes)

ditec9s.jpg (37103 bytes) ditec10s.jpg (43063 bytes) ditec11s.jpg (39670 bytes) ditec12s.jpg (40365 bytes)

ditec13s.jpg (42102 bytes) ditec14s.jpg (41709 bytes)

Slutmontering och fix vecka 51-52 2006

Två veckors semester var det som behövdes för att kunna ta sig samman och påbörja det (förhoppningsvis) sista stora arbetet med att byta växellåda, topp, lamell, kopplingswire, spällaxel samt kronan på verket..."Krommonteringen".

nylamell3s.jpg (37808 bytes) nytopps.jpg (37776 bytes) spjallaxels.jpg (38795 bytes)
                                     Gammal axel       Ny smal axel
nylamells.jpg (32069 bytes)

Niklas Enander fixade fram det som finns på bilderna ovan. Lamellen är original i kartong från England. Toppen är planad 2 mm. Topplockspackningen är en 1 mm tjock XP-packning i solid mässing. Bultarna är nytillverkade i höghållfasthets stål. Bultarna som också är fäste till luftrenaren fick modifieras lite i svarven, med borrning och gängning. Spjällaxeln till förgasaren är väldigt smal och skall öka flödet något?

Det återstår således att se ifall den ökade kompressionen och spjällaxeln kan ge motorn några hästar till? Topplocket blev i alla fall, med hjälp av silikon på båda sidor av packningen, helt tät, vilket den inte var tidigare med den gamla som bestod av koppar och asbest. (Asbesten drog åt sig kylvatten)

nyvaxels.jpg (40287 bytes) nyvaxel2s.jpg (42464 bytes) nymotor3s.jpg (42244 bytes) nymotors.jpg (41376 bytes)

Ovan bilder visar monteringen av den renoverade lådan samt drivpaketet åter på plats.

grill1s.jpg (40864 bytes) fram2s.jpg (39970 bytes) fram1s.jpg (41993 bytes) bak2s.jpg (38014 bytes)

Ovan visar resultatet efter "krommonteringen". Det var lite bekymmer med
framstötfångaren. 92:an är ju egentligen inte gjord för hel stötfångare. Detta är ju en av de få 92:or som har fått 93:ans stötfångare. I och med de bulliga framskärmarna så var det svårt att kunna vinkla ut hörnen så mycket att de inte tog i skärmarna. Men genom att lägga hörnens förstärkningsjärn "på fel sida", vid överlappningen mellan hörn och mittdel så funkade det. Jag hoppas att det var så den var monterad från början?

Kvarvarande bekymmer

På det hela taget så blev resultatet ganska lyckat. Efter stillastående prov
-körning visar det sig dock att något inte är riktigt tätt i den högra inre drivknuten. Den är helt tät så länge man kör med motor utan växel i. Efter ca 5 minuters körning med växel i och drivaxeln i rotation, så droppar det någon cl olja fram under bilen.

Det läcker inte vid packboxarna utan troligen tätar inte
mässingsbrickan som ligger dikt an mot den inre medbringaren, varvid olja letar sig ut genom medbringarens kilspår?

Jag avvaktar och ser vad som händer. Orkar inte tänka på att lyfta ur motorn en gång till just nu. Jag prövar nog med att sänka oljenivån någon cm i stället.

LÄGESRAPPORT (2007-02-10)

Det hjälpte inte med att sänka oljenivån. Det var bara att konstatera att monteringen av de inre medbringarna helt enkelt var bristfällig. Två dagars ledighet med lite inspiration var vad som behövdes för att åtgärda bekymret. Så i torsdags den 8:e började demonteringen av drivaggregatet. Det enda som man inte klarar själv är att lyfta bort motorhuven. Grannen Karl-Erik ställde dock upp med en hjälpande hand.

Bilderna ovan visar de båda inre medbringarna slutmonterade och låsta med specialkronmuttrarna. Efter att ha lossat båda muttrarna kunde mässingsbrickorna, axel och kilspår thinnertvättas, varefter kilspåret och axeländen fylldes med packningssilikon. Jag kunde även dra åt båda muttrarna ytterligare ett 1/6-dels varv så att det passade med saxsprinten i kronmuttern och axelhålet. Det var således inte så konstigt att det läckte då jag fuskat med åtdragningen vid förra monteringen.

Reparationen var gjord på mindre än en timme då väl delarna var åtkomliga med lådan på bordet. Jag fyllde sedan i ordentligt med olja och hängde motorn provocerande snett i kranen under natten. Detta för att se om det verkligen blivit tätt.

De 2 vänstra bilderna visar hur motorn fick hänga (Något mera snett än normalt i chassiet) under natten med differentialhuset fyllt med olja. Inte tillstymmelse till läckage visade sig på fredagsmorgonen, varför återmonteringen kunde ta sin början. De högra bilderna visar återmonteringen med hjälp av Biltema kranen för knappa 1.500:-. En god investering som nu kommit till användning 4 gånger sedan november.

Jag hoppas innerligt att jag slipper att återkomma mer på denna sida "Efterarbeten"? Utan att jag får fortsätta på "Träffsidan" i stället.

/En för stunden ganska nöjd gammelsaabrenoverare




Tillbax