Hem Info Historik Bilder Downloads Gästbok Träffar Länkar

# Historik

Efter det att oroligheterna i Europa ökade, togs ett riksdagsbeslut 1936 att Sverige skulle bygga ut flygvapnet, för att säkra landets neutralitet.
Saab bildades 1937 av finansmannen Axel Wenner-Gren. Den 12:e augusti 1937 började man bygga fabrik och flygfält på Malöga.

Sommaren 1938 började man i den nya fabriken licenstillverka det tyska bombplanet Junkers, Ju86K. Man satte också ihop Amerikanska Grumman jaktplan åt finska flygvapnet. Den 18
maj 1940 flög Saab:s första egenkonstruerade plan: S/B17; 19 juni 1942 B/S/T18 och ett årsenare ett jakt och attackplan med beteckningen J/A21.

1944 insåg man att kriget snart skulle ta slut så man letade efter andra produkter att tillverka på Saab, som nu hade vuxit till en storindustri.
Man diskuterade att tillverka prefabricerade hus, färdigbyggda kök, hushållsmaskiner, motorcyklar och bilar. Man valde till slut bilar med tanke på den kvalificerade utrustningen och den lika kvalificerade personalen som man hade på företaget.

Teknikerna som valdes ut för att konstruera den första Saab bilen kom alla från flygverksamheten och visste ingenting om biltillverkning. Den främste profilen var Gunnar Ljungström ingenjör och vingkonsruktör med gedigen teknisk bakgrund. Han blev huvudansvarig för Saab 92 som bilen kom att heta, men också en av teknikerna som satte framhjulsdriften på den tekniska världskartan.

Konstruktörernas uppgift var att ta fram en enkel bil, det fanns åtskilliga skäl för det. Framförallt för att man praktiskt taget saknade allt: Erfarenhet, produktionsmedel och material.

Den första prototypen som visades 1947 hade en liten tvåtaktsmotor och framhjulsdrift utan komplicerade komponenter i form av kamaxlar, ventiler eller oljefilter. Karossen var oerhört stark och formgivningen mycket särpräglad. Det gick inte att se att prototypen var byggd av delar som plockats ihop från olika skrotupplag.

Det rådde brist på alla slags råvaror och komponenter, så man fick ta det som fanns. Karossen med dess avancerade former knackades fram för hand av en yrkesskicklig plåtslagare. Han använde en ekkubb som underlag och den ställde han i en hög av hästgödsel för att få den rätta svikten.

Gunnar Ljungströms bakgrund i flygindustrin avtecknade sig tydligt i Saab 92:ans mycket aerodynamiska utseende. Faktum är att den första Saab-prototypen hade en luftmotståndskoefficient så låg att den fortfarande i dag hör till de ledande för en användbar bil. (0,35)

Philipsons Automobil AB kom 1947 med ett erbjudande. Det var ett kontraktsförslag med utfästelse om att köpa 8000 bilar, eller 3 hela års produktioner på ett bräde med stor del av köpesumman betald i förskott, för att finansiera tillverkningen. Philipsson blev Saab:s agent i
Sverige.

Den första Saab-bilen, Saab 92, började att tillverkas i december 1949. Designern Sixten Sason hade från och med prototyp nr. 2 modifierat Gunnar Ljunströms första designförslag, till den form som skulle bli Saab:s kännetecken ända fram till 1980 ,då den sista Saab 96 tillverkades.

Saab hade sitt huvudkontor i Linköping vid den här tiden och det mesta av flygplanstillverkningen var koncentrerad där. Tillverkningen av Saab bilen kom dock att ske redan från början i Trollhättan, parallellt med flygplan och flygplansdelar.

På de 17.700 kvadratmeter, motsvarar ca. tre stycken fotbollsplaners yta, som biltillverkningen fick disponera trängdes en komplett bilfabrik, med plåt pressning, karossmontering, motor och växellådstillverkning, tapisseri och målningsavdelning, slutmontering och justering. Den första tiden tillverkades bara 3 bilar om dagen. Sedan ökade det successivt och under första året tillverkades det 1.246 st. bilar , alla i samma gröna färg.

Saab 92 passade slingriga vägar och redan i december 1949 hade den körts i mindre rallyn i västsverige. Den hade en helt slät undersida som gjorde att den lätt kunde ta sig fram på oländiga vägar. Bara en månad efter produktionsstarten ställde två bilar upp i Monte Carlo
rallyt och placerade sig på 53:e och 69:e plats.

Under de första åren gjordes bara smärre detaljförändringar och det var först på årsmodell 53 som ändringarna blev så stora, att det blev befogat med ett ”B” efter typbeteckningen. Då hade redan 5.300 exemplar av Saab 92:an byggts.

Det nya på årsmodell 53 var en större bakruta, bagagelucka ( tidigare fick man lasta där bak inifrån bilen ), uttagbart baksäte ,batteriet flyttades till motorrummet och att köparna kunde få välja mellan flera olika färger på bilen.

Den 6:e mars 1954 rullade den 10.000:e bilen ut ur fabriken och tillverkningstakten var en bil var 27:e minut, eller drygt 4 gånger så hög som vid starten 4 år tidigare.

Källa:
Hans Gunnarsson Trollhättan
Saabbilarna de första 40 åren - Björn Erik Lind
En Bok om Saab-Scania - Saab-Scania























Ur saaben 92.001








Sixten Sason









Saab 92 Monte Carlo



Tillbaka










Tillbax